Gingivitis i Periodontitis. Tractament de les genives

La gingivitis i la periodontitis són formes de malaltia periodontal. Afecten una gran part de la població. Consisteixen en la inflamació de les genives i els teixits que envolten les dents provocada pels bacteris de la placa dental. Pot ocórrer sense destrucció d’os (gingivitis) o amb destrucció de l’os que sosté les dents (periodontitis). Si no s’atura, pot arribar a provocar la pèrdua de la dentició.

Aquestes malalties estan provocades per l’acumulació de placa bacteriana i tosca sota les genives. La mala higiene dental, els canvis hormonals, el tabac, algunes malalties sistèmiques o el tenir les dents mal alineades són factors que poden predisposar a patir gingivitis.

El tractament per gingivitis convencional consisteix en l’eliminació dels dipòsits de tosca i placa bacteriana. No obstant això, això pot no ser suficient per controlar adequadament la malaltia, especialment si es porta a terme per mans poc expertes o amb presses.

A Clínica Dental Padrós procurem proporcionar el tractament més adequat en cada cas. A més de realitzar una neteja bucal i eliminar de forma minuciosa tots els dipòsits de tosca i placa bacteriana de la boca, sovint és convenient realitzar cultius de bacteris que provoquen la gingivitis per poder tractar cada situació segons els seus requeriments, dur a terme irrigacions antibacterianes , polir l’esmalt, evitar situacions que afavoreixin el problema (dents mal alineades, impactació d’aliments entre les dents, etc …)

Finalment, cal estimular la nova unió de la geniva amb la dent per aconseguir un bon segellat i aconseguir així evitar l’aparició de noves gingivitis. Tot això ha d’estar controlat amb sondatges i periodontogrames gràfics que mesuren la qualitat del segellat de les genives al voltant de les dents.

Tractament periodontal de les genives per a malalties com la gingivitis i la periodontitis a la clínica dental Padrós a Barcelona
Un correcte manteniment de les genives i la boca pot evitar l'aparició de problemes de gingivitis.
El resultat del tractament integral de les gingivitis ha d'estar controlat per gràfics que mesurin la qualitat del segellat de les genives voltant de les dents (periodontograma).
logo florida probe
logo dentaid
logo lacer
logo oral b
logo waterpik

Preguntes freqüents sobre la gingivitis i la periodontitis

Què és la gingivitis?

També coneguda com a malaltia de les genives, és una infecció dels teixits que envolten les dents i és una causa comuna de la pèrdua dels mateixos.

Què tan comú és?

Molt comú. Set de cada deu persones la desenvolupen en algun moment de les seves vides. És el problema dental més comú, i pot progressar sense dolor fins que es converteix en un problema real. És per aquest motiu que és tan important prevenir-la abans que sigui massa greu.

Com comença? Quines són les causes de la gingivitis?

La malaltia de les genives comença quan la placa s’adhereix a la vora visible de les genives. Si la placa no és eliminada tots els dies mitjançant el raspallat i l’ús del fil dental, s’endureix fins a formar tosca. Aquest promou una infecció bacteriana en el punt d’unió provocant la inflamació de la geniva. En aquestes primeres etapes, la malaltia és més coneguda com gingivitis.

Les genives prenen un to vermellós, però pots no adonar-te de res. A mesura que la gingivitis es torna més greu, es formen petites infeccions en les cavitats. Les genives poden inflamar i és habitual el sagnat de les genives durant el raspallat, però no és dolorós. Amb el temps, la infecció destrueix el teixit de les genives i pots estar en risc de perdre una o més peces dentals.

Què augmenta el risc de desenvolupar-la?

• Fumar o mastegar tabac
  • Certs medicaments
  • Ponts que ja no encaixen correctament i creen llacunes on la placa es pot quedar encallada

Quins són els signes i símptomes?

• Genives sensibles, inflamació d’aquestes amb un to vermellós i sagnants
  • Genives que s’han separat de les dents
  • Mal alè persistent o mal gust
  • Moviment de les dents o un canvi en la seva mossegada
  • Canvi en com s’ajusten les dentadures

Hi ha diferents tipus?

Sí, la gingivitis és la forma més lleu i reversible. Pot ser tractada amb l’augment del raspallat, neteja bucal amb fil dental, ús de l’esbandida bucal i neteges dentals realitzades per la teva dentista a la clínica dental.
La periodontitis és una versió més greu que causa la pèrdua de peces dentals.

Com es diagnostica?

El teu dentista revisarà les dents utilitzant una sonda periodontal en cada visita mèdica. També es pot determinar a partir de radiografies dentals.

Com pots prevenir-la?

La prevenció és el factor més important en la lluita contra les malalties de les genives. És essencial per mantenir les teves dents i genives netes. Raspallar-se les dents almenys dues vegades al dia i usar fil dental almenys un cop cada 24 hores. L’ús correcte del raspall i el fil dental és igualment important, igual que l’ús d’esbandides bucals. D’aquesta manera aconseguiràs tenir una bona higiene oral i la no aparició de la placa dental que és d’on prové l’origen bacterià específic que provoca la gingivitis.

Assegura’t de visitar al teu dentista regularment per a exàmens professionals i neteges dentals, d’aquesta manera, ell o ella pot detectar qualsevol signe d’hora de malaltia de les genives i proporcionar el tractament adequat.

Com puc saber si m’estic raspallant i usant el fil correctament?

El raspallat: raspallar-se les dents amb cura, prestant especial atenció a les àrees d’unió entre les dents i les genives. Netejar tota la superfície de totes les dents. Utilitza la punta del raspall per netejar darrere de les dents frontals tant superiors com inferiors.

El fil dental: Prendre un tros de fil dental al voltant de 30 cm. de llarg i embolica-al voltant dels dits del mig. Usant una secció neta de fil dental cada vegada, envolta el fil en forma de C al voltant d’una dent. Passar-ho per la dent, des de la base fins a la punta, un parell de vegades. Repetir en cada dent.

Què passa si ja estic en les primeres etapes?

Si és així, l’eliminació de placa i tosca proporciona als teus genives l’oportunitat de millorar. És per això que, en les primeres etapes de la malaltia de les genives, el millor tractament és:

• Neteja pel teu dentista o higienista dental per treure la tosca, raspallar dues vegades al dia per eliminar la placa i utilitzar el fil dental una vegada al dia per a remoure la placa.
  • Quan es troba en un estat més avançat i greu, has d’acudir a un dentista especialitzat en periodòncia. Un periodontista té almenys tres anys de formació universitària addicional en el tractament de la malaltia de les genives i en la restauració (o regeneració) del teixit ossi que s’ha perdut a causa de la periodontitis.

Vídeo La malaltia periodontal. La Periodontitis.